Uživatel nepřihlášen
Corvův temný hvozd
RSS kanál blogu
Píše: Corvus - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Corvův temný hvozd

Syberia 3

Čtvrtek 21.9.2017 11:58 - Autor: Corvus
To se mi líbí

Syberia 3Opravdu málokdy se mi stane, že bych se do dohrání hry nutil a byl zhnusený jejím začátkem, prostředkem i koncem. Třetí díl Syberia, na který jsme my, fanoušci adventur, čekali 13 dlouhých let (!!!), to bohužel dokázal. Skutečně nemám ve zvyku hry dopředu odsuzovat a když už se do něčeho pustím, hráčská čest mi nedovolí hru nepokořit. No, popravdě řečeno, jedna výjimka by se našla: finále nízkorozpočtové hry o červené karlkulce, Woolfe: The Red Hood Diaries, jsem znechuceně vzdal.

Tato chybová hláška mě provázela kompletně celou hrou při každém odchodu z menu do windows.
Tato chybová hláška mě provázela kompletně celou hrou při každém odchodu z menu do windows.
Nebýt ohyzdného 3D zpracování, pro které se tvůrci zcela zbytečně rozhodli (po vzoru kdysi vynikající série Broken Sword), hra by měla místy své kouzlo...
Nebýt ohyzdného 3D zpracování, pro které se tvůrci zcela zbytečně rozhodli (po vzoru kdysi vynikající série Broken Sword), hra by měla místy své kouzlo...

Adventury jsou (po královském žánru RPG) má srdcová škatulka; dobrodružné příběhy, které před hráče staví různorodé (více či méně logické) překážky mě přivedly ke hrám obecně. Zpočátku to byly tzv. textovky od Františka Fuky na "počítači" Didaktik u movitějších rodičů kamaráda. (poznámka: Didaktiky byly osmibitové domácí počítače vyráběné v Československu, které produkovalo a dodávalo výrobní družstvo Didaktik Skalica. Ano, tak strašně starý jsem!). Hry se tehdy nahrávaly z klasických audiokazet přes magneťák s počítadlem. Člověk nedočkavě několik minut čekal u vřeštícího zvukového výstupu, před  miniaturní, černobílou televizí Tesla, na jejíž obrazovce blikal obří nápis LOADING a hypnotizoval rotující čísla na číselníku (např. legendární hra Zorro se nahrávala od 333 - 568 a "nesmělo se to přejet"). Černobílý výstup, čtverečkovaný papír a především pak obrovská trpělivost byla v oněch středověkých dobách samozřejmostí.

Obří jurta kočovného kmene Youkolů, ve které prodávají své řezbářské umění, ovoce, koření apod. Na první pohled sympatický kmen, ale po 3 hodinách vám polezou ti trpaslíci silně na nervy a zcela vás přestane cokoliv motivovat pro ně cokoliv dělat...
Obří jurta kočovného kmene Youkolů, ve které prodávají své řezbářské umění, ovoce, koření apod. Na první pohled sympatický kmen, ale po 3 hodinách vám polezou ti trpaslíci silně na nervy a zcela vás přestane cokoliv motivovat pro ně cokoliv dělat...
Sympatický násoska, kapitán ledoborce Krystal, který se pro kmen Youkolů obětoval. Proboha proč?
Sympatický násoska, kapitán ledoborce Krystal, který se pro kmen Youkolů obětoval. Proboha proč?

Přeskočíme-li dekádu, píše se rok 2002/2004 a světlo světa uzřela adventura Syberia z pera výtvarníka, scénáristy a komiksového kreslíře Benoîta Sokala. Putování americké právničky Kate Walkerové díru do adventurního žánru neudělalo, ale přesto se Syberia navždy zapsala do srdcí mnoha hráčů. Včetně toho mého. A hluboko. Ať už milým Katiným charakterem, nebo putováním po depresivních místech, ale především pak kvůli tzv. automatonům, o které ve hře z velké části šlo. Všelijaká udělátka, mechanismy, hračky apod. fungující na principu mechaniky ozubených koleček, pístů a pružin, vše pochopitelně na speciální klíček. Hra měla neotřelou atmosféru a nádherná předkreslená pozadí, do kterých byly zasazeny 3D postavy. O třináct let později jsem dohrál třetí díl a na patře mi zbyla akorát tak pachuť a hra z disku "letěla" ještě před skončením závěrečných titulků. A to OPRAVDU nemám ve zvyku, protože jako jeden z posledních mohykánů drtivou většinu her kupuji. Za peníze. Nekradu je. Užívám si je, už z úcty k autorům, komplexně: posuzuji nejen grafiku, ale i atmosféru, důraz na detail, hudbu, scénář či herní mechaniky. Nebýt sběratelské edice, která je nádherná a jsem opravdu moc rád, že jí mám na poličce, tak bych byl opravdu rozezlený.

Tak tohle nutkání jsem měl prakticky po celou dobu hraní. Mít po ruce flašku Jacka, tak skončím jako tady pan námořník ;-)
Tak tohle nutkání jsem měl prakticky po celou dobu hraní. Mít po ruce flašku Jacka, tak skončím jako tady pan námořník ;-)
Kate čekají problémy. A Youkolové jako vždy stojí, čumí a nic nedělají. Ostatně jako skoro celou hru.
Kate čekají problémy. A Youkolové jako vždy stojí, čumí a nic nedělají. Ostatně jako skoro celou hru.

Slovy Járy Cimrmana: Nevím věru, co mám vytknouti dříve, zda chatrný děj (naprosto nemotivující k dalšímu postupu), otravné herní mechaniky, tristní ovládání (i přes doporučení autorů bylo hraní s ovladačem absolutní peklo), naprosto nefungující kamery/úhly (díky kterým jsem zabředával do neřešitelných situací), konec/nekonec (který byl poslední kapkou!), naprosto totálně otravný kmen Youkolů (který bych nejraději nechal potopit krakenem), ohyzdnou grafiku (snad až na některé modely postav), často nelogické adventurní postupy jako vystřižené z raných '90 či zcela nefungující hru jako celek (záseky, propad FSP na 0 i na silném počítači, kolize objektů, různé grafické anomálie, vypadávající či zcela nefungující zvuk, gramatické chyby v českých titulcích, odpudivé textury, chybová hláška při KAŽDÉM odchodu ze hry atd. apod.). A to jsem jistě na pár věcí zapomněl.

Staré, rzí a radiací prolezlé metro, dvouhlavá brahmína... eh, totiž dvouhlavý kanec... že by Fallout? V soupravě metra žije stará, obtloustlá atletička... what the?
Staré, rzí a radiací prolezlé metro, dvouhlavá brahmína... eh, totiž dvouhlavý kanec... že by Fallout? V soupravě metra žije stará, obtloustlá atletička... what the?
Jedno z milých setkání v Syberii 3. Automaton Oskar, kterého s Kate zprovozníte.
Jedno z milých setkání v Syberii 3. Automaton Oskar, kterého s Kate zprovozníte.

Syberia 3 je OSTUDA. Naprostá ostuda a být Sokalem, zažaloval bych tvůrce za zničení jména v herním průmyslu. Vrcholem byla závěrečná scéna, která ponechala osud Kate ZCELA a ZÁMĚRNĚ otevřený a jedná se o výsměch a snad o jeden z nejhorších konců, které jsem kdy ve hře viděl. Doufám, že Syberia 4 NIKDY nevznikne a doufám, že Microïds (dříve solidní dělníci v adventurním žánru), s holými zadky začnou zase produkovat pořádné hry.

Typické hlášky prudérního automatona Oskara...
Typické hlášky prudérního automatona Oskara...
Asi 10 minutovka v kůži automatona Oskara potěšila... Bohužel jeden výlet na radiací zamořený povrch dobrou hru nedělá... Pokud nehrajete Fallout :-)
Asi 10 minutovka v kůži automatona Oskara potěšila... Bohužel jeden výlet na radiací zamořený povrch dobrou hru nedělá... Pokud nehrajete Fallout :-)
Hodnocení hry
Skóre hry 4 4/10
Líbí se mi
  • Hudba
  • Kate Walker
Vadí mi
  • Scénář + nesmyslné hádanky (i řešení)
  • Silně otravný kmen Youkolů
  • Technické chyby, propady fps, bugy
  • Nepoužitelná kamera ve 3D prostředí
  • Otevřený konec
  • ...a vůbec prakticky úplně vše!
Verdikt: Téměř absolutní odpad a zneuctění značky Syberia. Ruce pryč!
Tisk
Štítky: Syberia, Adventura, Corvus
Hodnocení:
( Zbývají 3 hlasy pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku Syberia 3
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Corvus    Zrovna jsem dopsal článek o Phoenix Point... :-) Nedalo mi to. Moc se na tuhle tahovku těším :-) A jinak děkuji!Corvuscorvus13394    25.9.2017 20:01 Corvus

@ odpověď na komentář od Zack:Zrovna jsem dopsal článek o Phoenix Point... :-) Nedalo mi to. Moc se na tuhle tahovku těším :-) A jinak děkuji!

Zack napsal:Několikrát jsem zaregistroval u tvých komentářů jistou nostalgii. Máš ohromně čtivý projev, takže já bych se takovému článku rozhodně nebránil

Zack   2x   Několikrát jsem zaregistroval u tvých komentářů jistou nostalgii. Máš ohromně čtivý projev, takže já bych se takovému článku rozhodně nebránilZackzack14147    25.9.2017 17:45 Zack

@ odpověď na komentář od Corvus:Několikrát jsem zaregistroval u tvých komentářů jistou nostalgii. Máš ohromně čtivý projev, takže já bych se takovému článku rozhodně nebránil

Corvus napsal:Už hodněkrát jsem o tom přemýšlel. Obecně o nějakém "nostalgickém" článku nebo o mých začátcích, které zahrnují ještě kůlnu svazarmu :-) Pokud by byl zájem, určitě rád něco zpracuji.

Corvus (Pro hodnocení musíte být přihlášen  Už hodněkrát jsem o tom přemýšlel. Obecně o nějakém "nostalgickém" článku nebo o mých začátcích, které zahrnují ještě kůlnu svazarmu :-) Pokud by byl zájem, určitě rád něco zpracuji.Corvuscorvus13394    23.9.2017 17:32 Corvus

@ odpověď na komentář od Zack:Už hodněkrát jsem o tom přemýšlel. Obecně o nějakém "nostalgickém" článku nebo o mých začátcích, které zahrnují ještě kůlnu svazarmu :-) Pokud by byl zájem, určitě rád něco zpracuji.

Zack napsal:Parádní článek, stejně jako ten tvůj předchozí! Je to jen tip, ale co takhle zpracovat téma adventur na Didaktiku, případně i ostatních žánrů v samostatném článku?

Zack   1x   Bylo to z tvé recky dost cítit!Zackzack14147    23.9.2017 08:37 Zack

@ odpověď na komentář od Ylbirda:Bylo to z tvé recky dost cítit!

Ylbirda napsal:Jo, byl to hodně smutný zážitek :(

Zack   1x   Parádní článek, stejně jako ten tvůj předchozí! Je to jen tip, ale co takhle zpracovat téma adventur na Didaktiku, případně i ostatních žánrů v samostatném článku?Zackzack14147    23.9.2017 08:35 Zack

Parádní článek, stejně jako ten tvůj předchozí! Je to jen tip, ale co takhle zpracovat téma adventur na Didaktiku, případně i ostatních žánrů v samostatném článku?

Corvus   1x   Je to tak... obrovská škoda a promarněná příležitost. Vůbec epizodu Syberia neměli znovu načínat... Raději nic než tohle.Corvuscorvus13394    21.9.2017 17:38 Corvus

@ odpověď na komentář od Ylbirda:Je to tak... obrovská škoda a promarněná příležitost. Vůbec epizodu Syberia neměli znovu načínat... Raději nic než tohle.

Ylbirda napsal:Jo, byl to hodně smutný zážitek :(

Ylbirda člen redakce   1x   Jo, byl to hodně smutný zážitek :(Ylbirdaylbirda69978    21.9.2017 15:03 Ylbirda

Jo, byl to hodně smutný zážitek :(

O autorovi blogu

Corvus
Corvus
Muž, 100 let

...počat v podhorském městečku, obklopeném jizerskými kopci, věnuji se převážně kvalitní hudbě rozličných žánrů, psaní pro magazín Muzikus a od podzimu 2014 redaktorské činnosti pro kulturní portál Abyss. K hudbě mě přivedli rodiče skrz BLACK SABBATH, QUEEN a LED ZEPPELIN. Jsem taktéž webmasterem a grafikem stránek NorahJones.cz (srdcová záležitost). Kdysi jsem vedl nejnavštěvovanější českou stránku o SEPULTUŘE (již neaktivní). Dlouhodobě spolupracuji s kapelou HYPNOS. Jsem závislý na rozšiřování své úctyhodné hudební sbírky, knihomol, nadšenec do severské mytologie a studia run.

Kromě psaní se většinu času zabývám grafikou převážně pro hudební interprety, skupiny a festivaly (vinyly, booklety, trička, plakáty), rukodělnou výrobou a toulkami po přilehlých hvozdech. Na svět se dívám optikou pesimisty a vlka samotáře. Jsem starej havran.

Co se týče herních zážitků a zkušeností: vystačil bych si do smrti se svatou trojicí Planescape Torment, System Shock a Deus Ex. Ve společnosti Noxe, Gothic série, Risenu či nádherných adventurních perel The Longest Journey a obou Syberií (z pera mistra Benoita Socala), jsem stávil taktéž skvostné časy... Nezapomenutelné je pátrání v Broken Swordech, dobrodružství v Baldur's Gate, první pokoření Diabla či debutově odstřelený Radškorpion ve Falloutovi. Nostalgie je krásná věc, neřku-li, když si jí člověk okoření znovuzahráním např. legendárního System Shocku... Jsem vášnivý sběratel limitovaných edic her a to především RPG a adventurního žánru.

Ve zkratce IZO HARD CORE RPG maniak ;-)

Můj web:

Mé aktuálně nejočekávanější hry:

Assassin's Creed: Origins CE, Wolfenstein: The New Colossus CE, Nioh: Complete Edition, Okami, Pillars of Eternity 2: Deadfire CE, Wasteland 3 CE, Death Stranding, System Shock CE (remaster), System Shock 3, Phoenix Point CE, Cyberpunk 2077, Vampyr, Call of Duty: WW II, Far Cry 5 CE, Kingdom Come: Deliverance CE, Call of Cthulhu, Biomutant CE, Pathfinder: Kingmaker, Anthem, Beyond Good and Evil 2.

Už ať je to doma na policích!!! Letos budou opět herní žně!

Aktuálně hraji:

Hellblade a Assassin's Creed: Origins.

Suverénně nejočekávanější hra příštího roku:

Pillars of Eternity 2: Deadfire CE, Kingdom Come: Deliverance CE a Phoenix Point CE

Založit herní BLOG