Uživatel nepřihlášen
Corvův temný hvozd
RSS kanál blogu
Píše: Corvus - Rubrika: Blogy
Blog nevyjadřuje názor redakce Zing, více zde.
Corvův temný hvozd

PHOENIX POINT

Pondělí 25.9.2017 19:59 - Autor: Corvus
To se mi líbí

PHOENIX POINTKomu z vás něco říká jméno Julian Gollop? Nic? Tak jinak. Komu z vás něco říká strategická série X-COM (potažmo UFO)? Aha! Kdo by z pařanů v Čechách neznal slavnou strategickou ságu, ve které se to hemží chapadlatým, po krvi a mozkomíšním moku lačnícím šmejdu z vesmírných dálav, kterému umí zatopit pouze úderné jednotky X-COMu! Pochopitelně pod vaším precizním velením. Jistě si každý z vás, komandéři, vzpomenete na hodiny a dny strávené nad taktickým glóbem, mapami a technickými plány základny. Bezpochyby se vám ještě dnes vrací noční můry při vzpomínce na první autopsii Sectoida či mise, kdy veškerá taktická rozhodnutí ztratila smysl pod náporem zbrusu nových nepřátel nebo na hrůzný pohled na nelidsky vypleněnou krajinu, brutálně a systematicky přetvářenou v cizácký ekosystém. Kolikrát jste padli na kolena pod tíhou napnutého rozpočtu, kolikrát jste se museli dívat do očí pozůstalých, jejichž milovaní padli pod vaším velením. Sílící invaze, agresivně metastázující do všech koutů planety, hrubé odhady poměru sil na nestálém bojišti, záchrana týmových nováčků doslova na poslední chvíli, ztráta kamarádů v boji. Padli jste, ale vždy znovu vstali. O něco silnější, o něco zkušenější.



Praotec Gollop, král tahových strategií, zakladatel a designér svébytného a hráči uctívaného žánru UFO/X-COM, se vrací, aby vyškolil i ty nejtvrdší veterány. Zatímco sérii XCOM v roce 2012 vzkřísili a ve zbrusu novém hávu představili Firaxis Games Sida Meira, pod vedením Jakea Solomona, permafrost (tedy věčně zmrzlá půda) matičky Země se začala pozvolna ohřívat a tát. Zlo v podobě viru, doposud ukrytého a bezpečně zakonzervovaného v ledu o tloušťce několika kilometrů, se chystalo probudit a srazit lidstvo na kolena vlnami epidemií napříč kontinenty. Pandemie masivního rozsahu nastala v roce 2022. Virus Pandora byl uvolněn z permafrostu Země, lidská populace zdecimována a systematicky přetvářena na hrůzy z nejhlubších mořských hlubin a příkopů... Ostrůvky přeživších se změnily na opevněná, izolovná útočiště a místo spolupráce se lidská civilizace separovala na znesvářené frakce, ovládající různé technologie, suroviny a také (jak už to bývá) vlastní ideové pohnutky a plány. Dlouhých 35 let neznámý vir pustošil oceány, až jednoho dne zmutované formy života vyvrhlo moře na pevninu, o kterou začal nelítostný souboj. Lidstvo bylo přinuceno opustit své přirozené prostředí a postupně ovládlo ovzduší. Avšak o vyklizené pozice a zbytky souše se rozhořel krutý boj. Roku 2057 se ujímáme velení jedné polozapomenuté buňky projektu Fénix; s hrstkou vojáků, vědců a inženýrů budeme čelit mutující mimozemské zhoubě. Alespoň takový výhled do budoucnosti nám připravuje Julian Gollop na příští rok, kdy světlo světa uzří jeho vymodlené dítko, duchovní nástupce série X-COM - PHOENIX POINT.

„Připravte se na výrazně temnější a vlhkou hnilobou prosáklý mix Xcom a Fallout Tactics...“

PHOENIX POINT v červnu tohoto roku dosáhla v crowdfundigové kampani na FIGu na 153% požadované částky $500 000 (přičemž cílovou částku vybrala prakticky okamžitě) a tak nic nebránilo v pokračování vývoje. PHOENIX POINT byla totiž již v době spuštění kampaně rok ve vývoji a Gollopův tým měl fanouškům co ukázat. Což je ten nejlepší recept na úspěch, když někoho veřejně žádáte o peníze. Fungující mechanismy, kamera, engine, hromady artworků na jejichž základě vznikají lokace, zbraně a nepřátelé, ale také jasná vize a směr a prakticky kompletní příběhové pozadí. To všechno přesvědčilo 10 314 backerů, včetně autora těchto řádků, přispět na vývoj a pojistit si tak hromadu dalších novinek (mimojiného např. ovladatelná vozidla) a vypilování stávajících herních prvků (psychika vojáků, souboj s bossy, procedurálně generovaný vzhled/útok/obrana mimozemšťanů aj.) k dokonalosti.



Čím PHOENIX POINT jednoznačně na první (i druhý) pohled zaujme je temnější ráz prostředí, nepřátel i příběhu. Tam kde XCOM híří barvičkami, badass hláškami a rotomilými příšerkami (pardon, ale Thin Man, Sectoid ani Gatekeeper mi skutečně za ty roky strach nenahnali), tam PHOENIX POINT vytahuje na světlo ty nejodpornější noční můry ze dna moří. Plíživý horor, který vizuálně čerpá nebo rovnou cituje z H. P. Lovecrafta, Carpenterovi Věci či znepokojivých dokumentů o pokusech na lidech, nepřirozeném křížení DNA apod. Pro jedince, kteří mají strach z podmořských hlubin, prapodivných živočichů, které jsou samé (slepé) oko, otvor, chapadlo a zuby, se jedná doslova o chuťovku! Naopak fanoušci knih jako Koule (M. Crichton), 10.000 mil pod mořem, fenoménu Call of Cthulhu či filmů The Thing, Event Horizon si budou spokojeně pomlaskávat.

„Virus Pandora byl uvolněn z permafrostu Země, lidská populace zdecimována a systematicky přetvářena na hrůzy z nejhlubších mořských hlubin a příkopů...“

Vyjma skvělé atmosféry, zajímavého příběhu a mnoha frakcí (New Jericho, Synedrion, Disciples of Anu, Advena Dominus, Human Confederation ad.) zní celá řada zpráv z tábora Snapshot Games opravdu zajímavě. Připravit bychom se měli na výrazně temnější a vlhkou hnilobou prosáklý mix toho nejlepšího z X-COM a FALLOUT (Tactics). Pohled na starý známý geoscape (glóbus), poskytuje strategický pohled na světovou situaci. Odtud budeme plánovat všechny operace, výstavbu, řešit výzkum a připravovat mise. Vedle toho bude v naší kompetenci pokusit se o kontakt s útočišti, nacházet skryté lokality a hledat zvláštní stránky projektu Fénix (ať už je to cokoliv). Dojde-li na střet s mimozemšťany, bude nutno (po vzoru klasické i novodobé XCOM série) pečlivě připravit výsadek. V akci může být až 16 vojáků, minimálně však 4 rekruti. Každý voják bude mít vlastní strom schopností a dovedností a hráč si jej bude moci profilovat dle své potřeby (a nasbíraných zkušeností). Chybět pochopitelně nebude ani detailní customizace a tak o různé bojové šrámy, barvy, tipy oblečení a doplňků, nezbytná tetování atd. nebude nouze. Zajímavěji zní především psychické šrámy na duši, které si odnesou vaši svěřenci buď dočasně, ale také třeba trvale, podle toho na jakém stupni vývoje budou vaše technologie. Zajímavě zní i vypěstování si závislosti na drogách. Vaše jednotka může také zešílet, čemuž se při pohledu na design monster nedivím.



Zbraňový arsenál a nezbytná výstroj obsahuje "klasické" gauss kousky jako útočná puška, odstřelovací puška, brokovnice, ale taktéž například plamenomet (!) a naznačeno bylo i speciální chitinové plátování či živoucí mimozemské zbraně, což zní hodně zajímavě. Zvláštní pozornost si zaslouží kuše, kterou bude nejvhodnější použít při kradmém postupu, pokud chcete zůstat neodhaleni. Je tedy pravděpodobné, že PHOENIX POINT zahrne do taktiky i stealth mechaniky. Zajímavě zní i celkové pojetí propočtu zásahů, které by mělo počítat s balistickou křivkou a systém krytí by měl být dokonce odlišný úplně (což si jako člověk zvyklý na krytí z XCOM a třeba SHADOW RUN nedokáži představit). Aktuálně však Snapshot Games používají ověřený a odladěný systém z XCOM a na svém v tuto chvíli pracují. Zda se jim vše podaří uvidíme již příští rok.



Jedním z úspěšně dosažených bodů v rámci kampaně na FIGu byla vozdila. Na jejich designu se pracuje a zatím byl odhalen pouze jeden opancéřovaný vůz, který pojme až 8 vojáků včetně obsluhy turretu na jeho střeše. Dosáhnout se naopak nepodařilo na stretch goal slibující masivní plovoucí, ozbrojenou pevnost, což je podle mého názoru škoda.

To bychom měli onu XCOM část PHOENIX POINT, v čem tedy tkví výše zmiňovaný FALLOUT? V notoricky známém Vault-Tec Assisted Targeting System nebo-li V.A.T.S. Pochopitelně v podání PHOENIX POINT. Ve zkratce: se svým kvalitně vyškoleným odstřelovačem Zajcevem, se ve speciálním zapauzovaném režimu můžete libovolně rozhodovat, zda nepřátelskému elitnímu sniperovi (zformovanému z lidské a hlubokomořské rybí DNA) vystřelíto oko, čímž jej připravíte o schopnost nočního vidění a rozšířené vnímání nebo pravou ruku, čímž mu zhoršíte celkový útok. A když už jsme u té fyziologie: všechny mimozemské druhy jsou tvořeny procedurálně a tudíž existuje veliká pravděpodobnost, že se pokaždé setkáte s novým druhem nepřítele. Podle toho z jakého anatomického koktejlu je namíchán. O klepeta, chitinové krunýře, vyvalené bulvy, zahnívající chapadla, tři řady zubů a toxické, rakovinové přívěsky nebude jistě nouze. Kromě standardních, zesílených a elitních protivníků narazíme na silné bosse, kteří se dokáží nejen efektivně bránit, ale taktéž množit (ano, vždycky může být hůř, jak nás naučila Dark Souls) či mizet v oblacích mlhy jako od Stephena Kinga.



A kde se to všechno bude odehrávat? Pohled na taktický glóbus doposud odhalil lokality jako: Seed of Eden, Los Santos, Fort Williams, Sunspire, Temple Asoth, Temple of Yuggoth, Shrine of Asari, Orlando, San Cristobal, Temple of the Cosmos, Amazonia a další. V každém případě zatím jen na území Severní a Jižní Ameriky.

Podtrženo sečteno, na tahovou strategii z hlavy Juliana Gollopa se těší nejeden fanoušek XCOM a kvalitních tahových strategií vůbec. Příklon k hororovějšímu vyznění, o který se v Snapshot Games statá art director Borislav Bogdanov, kvituji s povděkem. Nezbývá než držet palce, zatnout zuby a pro jistotu vyčistit akvárko!





Hodnocení hry
Těším se
  • Na zajímavý příběh s hororovou atmosférou
  • Taktické orgie
  • Procedurálně navržená monstra
  • Na starý dobrý taktický glóbus
Bojím se
  • Naporosto nic mě nenapadá, snad jen technického stavu hry
Shrnutí: Julian Gollop se vrací silnější než kdy dříve. Duševní nástupce XCOM má díky sérii od Firaxis Games ty nejlepší vyhlídky aby zabodoval u milovníků taktických her.
Tisk
Hodnocení:
( Zbývá 5 hlasů pro zveřejnění hodnocení ) Ohodnoťte článek kliknutím na hvězdičku.
 

Napsat nový komentář

Komentář k blogovému článku PHOENIX POINT
Pro psaní musíte být přihlášen.
[+] Smajlíci
:gun: :-) 8-) ;-) :angry: :-D :lol: :dance: :thumbup: :shock: :-( :nah: :lala:
Corvus (Pro hodnocení musíte být přihlášen  Já jsem na PP přišel úplně náhodou (tuším) , když jsem se na Figu probíral hrami. Zafinancoval jsem totiž vývoj Pillars of Eternity 2: Deadfire a když už jsem byl v tom (a propásl crowdfunding Wasteland 3) , tak jsem objevil Phoenix Point. Zatím to zní naprosto skvěle. Mě by ale ke štěstí stačilo, i kdyby to byla "jen" (velké uvozovky) kopírka X-com v temnějších kulisách. Rýsuje se to pěkně!Corvuscorvus13394    2.10.2017 15:38 Corvus

@ odpověď na komentář od Zack:Já jsem na PP přišel úplně náhodou (tuším) , když jsem se na Figu probíral hrami. Zafinancoval jsem totiž vývoj Pillars of Eternity 2: Deadfire a když už jsem byl v tom (a propásl crowdfunding Wasteland 3) , tak jsem objevil Phoenix Point. Zatím to zní naprosto skvěle. Mě by ale ke štěstí stačilo, i kdyby to byla "jen" (velké uvozovky) kopírka X-com v temnějších kulisách. Rýsuje se to pěkně!

Zack napsal:Zase bezvadně sepsané! Četlo se to jedna báseň! Vypadá to neuvěřitelně! ! Klidně si udělej čárku i za mě, do téhle hry rozhodně časem půjdu! Vůbec jsem netušil, že se něco takovéhleho chystá! Díky moc za skvělý článek;)

Zack   1x   Zase bezvadně sepsané! Četlo se to jedna báseň! Vypadá to neuvěřitelně! ! Klidně si udělej čárku i za mě, do téhle hry rozhodně časem půjdu! Vůbec jsem netušil, že se něco takovéhleho chystá! Díky moc za skvělý článek;)Zackzack14147    1.10.2017 10:27 Zack

Zase bezvadně sepsané! Četlo se to jedna báseň! Vypadá to neuvěřitelně! ! Klidně si udělej čárku i za mě, do téhle hry rozhodně časem půjdu! Vůbec jsem netušil, že se něco takovéhleho chystá! Díky moc za skvělý článek;)

Corvus    On je Gollop stará škola a myslím si, že i lehce opisuje od aktuální podoby XCOM od Firaxisů, takže věřím, že ve hře bude tradiční sejf/loud systém :-) Jinak bych byl tedy dost zaskočený.Corvuscorvus13394    27.9.2017 11:52 Corvus

@ odpověď na komentář od HappyLima:On je Gollop stará škola a myslím si, že i lehce opisuje od aktuální podoby XCOM od Firaxisů, takže věřím, že ve hře bude tradiční sejf/loud systém :-) Jinak bych byl tedy dost zaskočený.

HappyLima napsal:Super bude hlavně ten systém V. A. T. S. , to mi v XCOM docela chybělo. Vypadá to na jistou koupi, akorát se trochu bojím, aby to nebylo příliš frustrující a nezvrhlo se to na na systém hraní - neustále save a load. Ale doufám, že tam ten rychlo-save bude a ne nějaký systém checkpointů, to by mě asi odradilo.

HappyLima    Super bude hlavně ten systém V. A. T. S. , to mi v XCOM docela chybělo. Vypadá to na jistou koupi, akorát se trochu bojím, aby to nebylo příliš frustrující a nezvrhlo se to na na systém hraní - neustále save a load. Ale doufám, že tam ten rychlo-save bude a ne nějaký systém checkpointů, to by mě asi odradilo.HappyLimahappylima73240    27.9.2017 11:48 HappyLima

Super bude hlavně ten systém V. A. T. S. , to mi v XCOM docela chybělo. Vypadá to na jistou koupi, akorát se trochu bojím, aby to nebylo příliš frustrující a nezvrhlo se to na na systém hraní - neustále save a load. Ale doufám, že tam ten rychlo-save bude a ne nějaký systém checkpointů, to by mě asi odradilo.

Corvus    Tak to je vynikající a mám radost! I kdyby můj článek měl navnadit a přivést k Phoenix Point byť jednoho člověka, tak budu maximálně spokojen! ;-) Chystá se velká pecka!Corvuscorvus13394    26.9.2017 22:49 Corvus

@ odpověď na komentář od Raylo™:Tak to je vynikající a mám radost! I kdyby můj článek měl navnadit a přivést k Phoenix Point byť jednoho člověka, tak budu maximálně spokojen! ;-) Chystá se velká pecka!

Raylo™ napsal:Tak tohle vypadá opravdu parádně, koukám, že oproti XCOMu i o dost rozsáhlejší a komplexnější mechaniky. Nové XCOMy od Firaxis mám rád, ale na těch původních dílech + potom na sérii UFO jsem v podstatě vyrůstal, takže tohle budu vyhlížet s velkým zájmem. A děkuji za super článek, protože bez něj bych o té hře snad ani nevěděl :)

Raylo™   1x   Tak tohle vypadá opravdu parádně, koukám, že oproti XCOMu i o dost rozsáhlejší a komplexnější mechaniky. Nové XCOMy od Firaxis mám rád, ale na těch původních dílech + potom na sérii UFO jsem v podstatě vyrůstal, takže tohle budu vyhlížet s velkým zájmem. A děkuji za super článek, protože bez něj bych o té hře snad ani nevěděl :)Raylo™raylo37553    26.9.2017 17:09 Raylo™

Tak tohle vypadá opravdu parádně, koukám, že oproti XCOMu i o dost rozsáhlejší a komplexnější mechaniky. Nové XCOMy od Firaxis mám rád, ale na těch původních dílech + potom na sérii UFO jsem v podstatě vyrůstal, takže tohle budu vyhlížet s velkým zájmem. A děkuji za super článek, protože bez něj bych o té hře snad ani nevěděl :)

Corvus    Prosím o slušnou diskuzi. Děkuji všem!Corvuscorvus13394    25.9.2017 20:02 Corvus

Prosím o slušnou diskuzi. Děkuji všem!

O autorovi blogu

Corvus
Corvus
Muž, 100 let

...počat v podhorském městečku, obklopeném jizerskými kopci, věnuji se převážně kvalitní hudbě rozličných žánrů, psaní pro magazín Muzikus a od podzimu 2014 redaktorské činnosti pro kulturní portál Abyss. K hudbě mě přivedli rodiče skrz BLACK SABBATH, QUEEN a LED ZEPPELIN. Jsem taktéž webmasterem a grafikem stránek NorahJones.cz (srdcová záležitost). Kdysi jsem vedl nejnavštěvovanější českou stránku o SEPULTUŘE (již neaktivní). Dlouhodobě spolupracuji s kapelou HYPNOS. Jsem závislý na rozšiřování své úctyhodné hudební sbírky, knihomol, nadšenec do severské mytologie a studia run.

Kromě psaní se většinu času zabývám grafikou převážně pro hudební interprety, skupiny a festivaly (vinyly, booklety, trička, plakáty), rukodělnou výrobou a toulkami po přilehlých hvozdech. Na svět se dívám optikou pesimisty a vlka samotáře. Jsem starej havran.

Co se týče herních zážitků a zkušeností: vystačil bych si do smrti se svatou trojicí Planescape Torment, System Shock a Deus Ex. Ve společnosti Noxe, Gothic série, Risenu či nádherných adventurních perel The Longest Journey a obou Syberií (z pera mistra Benoita Socala), jsem stávil taktéž skvostné časy... Nezapomenutelné je pátrání v Broken Swordech, dobrodružství v Baldur's Gate, první pokoření Diabla či debutově odstřelený Radškorpion ve Falloutovi. Nostalgie je krásná věc, neřku-li, když si jí člověk okoření znovuzahráním např. legendárního System Shocku... Jsem vášnivý sběratel limitovaných edic her a to především RPG a adventurního žánru.

Ve zkratce IZO HARD CORE RPG maniak ;-)

Můj web:

Mé aktuálně nejočekávanější hry:

Assassin's Creed: Origins CE, Wolfenstein: The New Colossus CE, Nioh: Complete Edition, Okami, Pillars of Eternity 2: Deadfire CE, Wasteland 3 CE, Death Stranding, System Shock CE (remaster), System Shock 3, Phoenix Point CE, Cyberpunk 2077, Vampyr, Call of Duty: WW II, Far Cry 5 CE, Kingdom Come: Deliverance CE, Call of Cthulhu, Biomutant CE, Pathfinder: Kingmaker, Anthem, Beyond Good and Evil 2.

Už ať je to doma na policích!!! Letos budou opět herní žně!

Aktuálně hraji:

Hellblade a Assassin's Creed: Origins.

Suverénně nejočekávanější hra příštího roku:

Pillars of Eternity 2: Deadfire CE, Kingdom Come: Deliverance CE a Phoenix Point CE

Založit herní BLOG